Mergi, tu, luntre-a vieţii mele, pe-a visării lucii valuri, / Până unde-n ape sfinte se ridică mândre maluri. (Memento Mori)
ORIZONTAL : 1)Zâna dacilor, împodobită cu toate frumuseţile imaginabile, care evoluiază într-un cadru de feerie, trăind într-un timp de basm şi poezie – Despre cugetător: Adâncit vorbeşte noaptea cu-a lui... din părete.2) Privitor la „vecinicia cea bătrână”: Şi se pune să zideasc-un... popor de regi – Dochia, chemând o pasăre măiastră: Pe-... cel alb o-aşează şi coboară-n văi aurie. 3) Lupta între zei e crâncenă: Ca să lupte-acuma Joe pe... i-a liberat; / Şi tunând ei urcă cerul, surpând scările de nouri – Răsărit. 4) Aurel Baranga– Marte declanşează războiul ca să scape neamul... răsărit din a lui coaste (fem.) – Cămaşă brodată.5) Nilul, care „mişcă legenda”, este Înecat în vecinici visuri,... din sfinte-izvoară– Şi în Libanon văzut-am rătăcite căprioare / Şi pe... secerate am văzut mândre fecioare (sing.). 6) Localitate în Ungaria – Mila 23! – ...-n fund clopote are, care sună-n orice noapte, / Nilu-n fund grădine are, pomi cu mere d-aur coapte.7) În zenit stau zeii Romei: Lăncile şi-ncrucişează privind... din văi –Nori ca de bazalt de aspri se zidesc pe-albastra boltă, / ... -auzi a Mării Negre şi a Dunării revoltă. 8) Nume ale mai multor regine şi împărătese din Europa – Ţărmii plini de flori, ale fluviului pe care îl străbate zâna Dochia (var.). 9) Stau în zonă!– Despre fiinţă umană: O voinţă-atât de mare-ntr-o putere-atât de mică, / Grămădind nemărginirea în sclipitu-unui... – Despre cetatea zeilor daci: Iar în pieptu-acestui munte se... -o poartă mare.10) Dintr-o splendidă cugetare: Căci prin noaptea unei lumi în bătălie / Lin luceşte-eterna pace, luminos şi mândru... – Personaj din mitologia greacă – Început de imagini! 11) Care aparţin Greciei antice – Clar, desluşit – Cal dobrogean. 12)Cadru în care apare palidul cugetător: Umbra-şi râde, noaptea tace, mută-i masa cea de.... – Din Scrisoarea III: Scris în cartea vieţii este şi de veacuri şi de stele / Eu să fiu a ta stăpână, tu... vieţii mele (pl.).
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1)Marele fluviu evocat în poem: Colo.... bătrână, liberă-ndrăzneaţă, mare, / C-un murmur rostogoleşte a ei valuri gânditoare – Locuinţa zeilor e pe un munte: A lui scări de stânci înalte sunt crăpate şi cărunte, / Iar în halele lui negre strălucind ca şi... 2) Decebal: Vremi veni-vor când nepoţii n-... pricepe pe părinţi – Doarme-n valurile-i sfinte şi-n ruinele-i de gheaţă, / Însoţită de-ani o mie cu... rege Nord (fem., pl.). 3) Curent de înaltă tensiune (abr.) – Privitor la cugetător. În zădar el grămădeşte lumea într-un singur … – Limită (abr.). 4) Despre regele Nord mai aflăm: Ce, superb în… -i albă, barba-n vânturi, fruntea ninsă – Academia Internaţională de Astronautică (siglă)– Nene! 5) Poetul se întreabă: Dar la ce să beau din lacul ce dă viaţă nesfârşită, / Ca să văd… lumii dinainte-mi repeţită – Poetul către Atotputernic: Oamenii au făcut chipuri ce ziceau că-ţi seamăn..., / Te-au săpat în munţi de piatră, te-au sculptat într-o cutie 6) Iscusit, cum e Solomon, care a făcut să răsune o psalmodică gândire– Condei. 7) Privitor la Robespierre: Mare, că-i purtat pe umeri de adânci şi mândre vremuri: / Căci gândiri, cari ieşise dintr-a lumii lung cutremur, / El le poart-... -n frunte şi le scrie pe stindard (masc., sing.) – Despre zeul nordic, Odin: Arătând pe neauă drumul l-al Italiei... 8) Sărac – Din Călin (file din poveste): S'au făcut cu ceara alba, faţa roşă ca un... –În zădar guvernă regii lumea cu înţelepciune / Se-nmulţesc semnele... , se-mpuţin faptele bune (sing.). 9) Mamă!– Privitor la Revoluţia franceză: Tricolorul plin de sânge e-mplântat în baricade, / Clopotele url-... pe Bastilia ce cade – Tudor Popescu. 10) Termen de adresare (fam.) – În timp ce Roma e în flăcări: Vezi neatins cu... de-aur un palat ca o minune. 11) Din profeţiile lui Decebal: Pas cu pas cade-n... neamul vostru sânt şi mare– Poetul preferă să se adâncească în visare: Şi nimic nu-mi foloseşte de-oi cerca să... treaz. 12) Femeile ce aşteaptă judecata lui Solomon: Brune unele ca gânduri din poveştile asire, / ... blonde cu păr de-aur vise tainice de Nord –Frământată, cum e istoria omenirii, înfăţişată de marele poet (masc., pl.).
Dicţionar: ETE,
IMA, CIT, LIM, IAA.
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
ALTE CAREURI CU EMINESCU
Eminescu nu e
numai poet al grandiosului cosmic, dar si nu mai putin un extraordinar evocator
al grandiosului istoric. El nu e, altfel zis, interesat doar de spectacolul
cosmogoniilor, dar si de viziunea nasterii, dezvoltarii si declinului
civilizatiilor, asa cum aceasta viziune apare in acele ample panorame pe care
Tudor Vianu le-a numit foarte exact sociogonii.
Una dintre acestea este si vastul poem eminescian Memento mori, cel mai intins din intreaga opera a autorului sau si, in acelasi timp, unul dintre cele mai complexe si mai tulburatoare. Alcatuit din 217 strofe de cate sase versuri lungi de 15-l6 silabe flecare, el se organizeaza in zece tablouri de marime variabila, dintre care primul este o meditatie generala asupra devenirii istorice, iar celelalte impresionante evocari ale catorva epoci si evenimente cruciale din viata umanitatii, incheiate prin rememorarea figurii lui Napoleon, pornind de Ia care ultimele strofe se reintorc la meditatia asupra timpului si a universalei zadarnicii.
Meditatia inaugurala cuprinde sapte strofe dominate de convingerea in suprematia imaginatiei care face cu putinta doua lucruri capitale: calatoria fara oprelisti prin timp si evaziunea din realitate prin vis si chiar printr-un somn anestezic („Las' sa dorm. sa nu stiu lumea ce dureri imi mai pastreaza"), spre a scapa puterii raului etern („Eu sa vad numai dulceata unde altii vad necaz"), ratiunea lucida nefiind catusi de putin preferabila
Una dintre acestea este si vastul poem eminescian Memento mori, cel mai intins din intreaga opera a autorului sau si, in acelasi timp, unul dintre cele mai complexe si mai tulburatoare. Alcatuit din 217 strofe de cate sase versuri lungi de 15-l6 silabe flecare, el se organizeaza in zece tablouri de marime variabila, dintre care primul este o meditatie generala asupra devenirii istorice, iar celelalte impresionante evocari ale catorva epoci si evenimente cruciale din viata umanitatii, incheiate prin rememorarea figurii lui Napoleon, pornind de Ia care ultimele strofe se reintorc la meditatia asupra timpului si a universalei zadarnicii.
Meditatia inaugurala cuprinde sapte strofe dominate de convingerea in suprematia imaginatiei care face cu putinta doua lucruri capitale: calatoria fara oprelisti prin timp si evaziunea din realitate prin vis si chiar printr-un somn anestezic („Las' sa dorm. sa nu stiu lumea ce dureri imi mai pastreaza"), spre a scapa puterii raului etern („Eu sa vad numai dulceata unde altii vad necaz"), ratiunea lucida nefiind catusi de putin preferabila
„Caci si-asa
ar fi degeaba ca sa vad cu ochiul bine;
De vad raul sau de nu-l vad, el pe lume tot ramane
Si nimic nu-mi foloseste de-oi cerca sa raman treaz"
De vad raul sau de nu-l vad, el pe lume tot ramane
Si nimic nu-mi foloseste de-oi cerca sa raman treaz"
Incat poetul se incredinteaza aripilor fanteziei si porneste sa
intoarca „uriasa roat-a vremei", pentru a o opri din cand in cand „La vo
piatra ce insamna a istoriei notara".
In urmatoarea secventa, ne intalnim cu o prima evocare istorica,
desfasurata pe parcursul a numai cinci strofe, care ne coboara pana la epoca de
piatra, pentru a trece apoi in revista succint biblica vreme a Babilonului si a
cetatii Ninivc, ambele disparute si uitate de generatia de azi. Diorama, cum
si-a mai numit Eminescu poemul, continua prin cele cincisprezece strofe care
vor fi publicate separat, sub titlul Egipetul, la 1 octombrie 1872, dupa ce cu
o luna in urma constituisera cea dintai lectura a poemului in fata Junimii
iesene, entuziasmata de stralucirea viziunii lirice a foarte tanarului sau nou
aderent. intr-adevar, binecunoscuta Egipetul infatiseaza in imagini somptuoase
epoca faraonilor si mirifica tara a Nilului si a piramidelor, pierdute si ele
cu toate in nisipurile timpului, dedesubtul carora, totusi, istoria mai poate
fi macar visata, sau cum scrie poetul: „sufletul viseaza toat-istoria
straveche", iar „Sub nisipurile din pustie cufundat e un vapor".
Urmeaza sapte strofe care reconstituie tabloul vechii si „verzii
Palestine", al „miticului Ierusalim", al Libanului, al regilor
Iudeii, David, Solomon, care si ei cu totii vor impartasi aceeasi soarta: „Si
popor si regi si preoti ingropati-s sub ruine", „Azi gramezi mai sunt de
piatra din cetatea cea de ieri", iar „Jidovimea risipita printre secoli
rataceste". O ampla evocare in douazeci si patru de strofe revine mai
departe Greciei, descrisa ca un pamant al luminii solare si al fericirii
edenice, al belsugului natural si al ingenuitatii erotice, singura umbra
introducand-o insa ganditorul palid si indoliat, sculptorul si mai ales Orfeu
carc-si arunca harfa in mare si atrage dupa ea „toat-a Greciei gandire".
Dar, se-ntreaba poetul, nu traim oare cu totii „pe-o lume, ce pe nesimtite
cadeT Cele sapte strofe urmatoare sunt inchinate Romei, vazuta in splendoarea
maretiei si puterii sale care au lasat urme nemuritoare in istoria lumii, toate
popoarele conducandu-se si acum „Dupa cai prescrise-odata de gandirca-astyi
popor" al Romei antice, biruitoare in atatea confruntari militare si
incendiata de Neron. A saptea secventa din Panorama desertaciunilor (alt titlu
agreat de Eminescu) este compusa din nu mai putin decat cincizeci Si trei de
strofe, detinand, astfel, recordul de lungime, fapt explicabil pentru ca aici
poetul ne invita sa contemplam o magistrala si luxurianta imagine a Daciei, a
unei Dacii transfigurate fantastic si mitofolcloric, intr-o viziune de paradis
terestru aproape Iara pereche in intreaga creatie a lui Hminescu. inclestarea
puternicei Rome imperiale cu acest
teritoriu al miracolelor ocupa si ea un spatiu la fel de intins (cincizeci si
una de strofe). Ne gasim acum in fata impresionantului tablou al momentului
auroral, dramatic, dar si binecuvantat, al declansarii procesului de etnogeneza
al neamului romanesc: legiunile romane trec Dunarea si se angajeaza o cumplita
batalie, surprinsa patetic si extrem de sugestiv cu mijloace care amintesc de
acelea din similara scena a Scrisorii HI, fara a ajunge insa la desavarsita lor
calitate Ceea ce e diferit aici si confera confruntarii o nota de maxima
spectaculozitate c faptul ca la ea participa (si inca decisiv), intocmai ca in
epopeile antichitatii, si zeii insisi. Zeus si Martc il vor infrange in cele
din urma pe Zamolxe, iar Traian va privi cum unul dupa altul „ducii daci"
isi vor pune capat vietii otravindu-se, pentru ca in final regele lor, Decebal,
sa rosteasca o teribila si cam excesiva tirada retorica, prevestind
blasfematoriu inevitabila decadenta a trufasei Rome, prilej pentru imparatul victorios
de a se intreba si el in legatura cu indreptatirea si temeinicia oricarei
mariri, spre a conchide prin obisnuita nota de pesimism poetic eminescian:
Samburele crud al mortii e-n viata
Si-n marire Afli germenii caderei.
Astfel toate sunt in fire."
Si-n marire Afli germenii caderei.
Astfel toate sunt in fire."
Si poetul introduce aici frecventa lui antiteza dintre Roma si
urmasii ei, in defavoarea acestora ca de fiecare data, dar si cu nuanta ca
lectia cetatii eterne poate fi inca vie daca i se pastreaza spiritul: „ne
simtim mari, puternici, numai de-i gandim pe ei" A noua parte a poemului,
masurand paisprezece strofe, ne evoca mitologica lume boreala a Valhalci si
asaltul ei sub conducerea lui Odin pentru cucerirea Romei, asalt esuat prin
crestinarea temutilor sai asediatori:
„Ei privesc Urbea eterna, ce pe dealuri lin straluce,
Sulita pe loc s-opresle, se preface-n d-aur cruce.
Odin moare -Tibrul este a Crcdin|ci lui sicriu."
In line. ultima parte a Dioramei are o
structura dubla: din cele treizeci si patru de strofe ale ei, primele
unsprezece reinvie epopeea marii revolutii franceze de la 1789, mcntionandu-l
in treacat pe „Tigrul de Robespicrre", pentru a se concentra asupra
figurii lui Napoleon, care l-a fascinat pe Emincscu nu numai o data si plecand
de la al carui destin, sfarsit tragic pe insula exilului fortat, ultimele
douazeci si trei de strofe ne invita din nou la o insistenta interogatie
tragica pe marginea- imposibiltatii de a intelege sensul istoriei. Poetul se
recunoaste incapabil in fata enigmaticei figuri a lui Napoleon: „Vai, in van se
lupta firea-mi sa-nteleaga a ta fire!" Ca de atatea ori, concluzia lui
Eminescu retine vanitatea ineluctabila a tuturor eforturilor si zbaterilor
omenesti, ca si naivitatea increderii cu care totusi ele se consuma:
„Multi copii batrani crezut-au cum ca ei guverna lume,
Nesimtind ca-s dusi ei singuri de un val fara de nume."
Viziunea poetului a promovat intotdeauna ideea unui fatalism irevocabil si universal, misterios si inexplicabil, care conduce lent dar sigur la moarte. Amintind credinta mitologica in apa vie care daruie nemurire, poetul marturiseste ca ar dori sa asiste la catastrofa finala:
„O, as bea sa vad anume
C-a venii domnia mortii, sfaramand batrana lume."
Atunci s-ar intreba el ce a ramas din toate straduintele omului si ar raspunde: „Nimic!" insa nu e nevoie de experienta unui viitor infinit pentru a constata desertaciunea existentei, caci „vrei viitorul a-l cunoaste, te intoarce spre trecut". Aceasta idee ca. data fiind legea universalei repetabilitati, istoria consumata o contine in esenta si pe aceea care ii urmeaza va reveni mai tarziu in Glossa:
„Multi copii batrani crezut-au cum ca ei guverna lume,
Nesimtind ca-s dusi ei singuri de un val fara de nume."
Viziunea poetului a promovat intotdeauna ideea unui fatalism irevocabil si universal, misterios si inexplicabil, care conduce lent dar sigur la moarte. Amintind credinta mitologica in apa vie care daruie nemurire, poetul marturiseste ca ar dori sa asiste la catastrofa finala:
„O, as bea sa vad anume
C-a venii domnia mortii, sfaramand batrana lume."
Atunci s-ar intreba el ce a ramas din toate straduintele omului si ar raspunde: „Nimic!" insa nu e nevoie de experienta unui viitor infinit pentru a constata desertaciunea existentei, caci „vrei viitorul a-l cunoaste, te intoarce spre trecut". Aceasta idee ca. data fiind legea universalei repetabilitati, istoria consumata o contine in esenta si pe aceea care ii urmeaza va reveni mai tarziu in Glossa:
„Viitorul si trecutul
Sunt a filei doua fete
Vede-n capal inceputul
Cine stie sa le-nvete".
Sunt a filei doua fete
Vede-n capal inceputul
Cine stie sa le-nvete".
In peisajul absolut al zadarniciei
umane, numai poezia si gandirea contin „o picatura" din eternitate. Iile
tin mai mult ca altele, spune poetul, dar „vor pieri si ele toate", „Caci
etema-i numai moartea, ce-i viata-i trecator", iar „gandirile-s fantome,
cand viata este vis". Avea deci perfecta dreptate Tudor Vianu sa considere
Memento mori „rezultatul extrem al interpretarii pesimiste a istoriei", o
expresie - putem adauga noi - a viziunii despre lume a lui Eminescu, din care
se vor desprinde atatea si atatea drumuri ale creatiei lui viitoare.
Poemul n-a fost desavarsit de autorul lui si a ramas printre postume. A fost lucrat in plina tinerete intre 1870 si 1872 si „e in adevar plin de erori de gramatica si prozodie", cum observa Calinescu, dar ce coplesitoare energie vizionara demonstreaza el la un poet abia iesit din adolescenta! Memento mori este o geniala simfonie provizorie si imperfecta, care anunta absolut spectaculos si, in acelasi timp, si absolut convingator deGnitivele cristalizari de mai tarziu.
Poemul n-a fost desavarsit de autorul lui si a ramas printre postume. A fost lucrat in plina tinerete intre 1870 si 1872 si „e in adevar plin de erori de gramatica si prozodie", cum observa Calinescu, dar ce coplesitoare energie vizionara demonstreaza el la un poet abia iesit din adolescenta! Memento mori este o geniala simfonie provizorie si imperfecta, care anunta absolut spectaculos si, in acelasi timp, si absolut convingator deGnitivele cristalizari de mai tarziu.
In peisajul absolut al zadarniciei
umane, numai poezia si gandirea contin „o picatura" din eternitate. Iile
tin mai mult ca altele, spune poetul, dar „vor pieri si ele toate", „Caci
etema-i numai moartea, ce-i viata-i trecator", iar „gandirile-s fantome,
cand viata este vis". Avea deci perfecta dreptate Tudor Vianu sa considere
Memento mori „rezultatul extrem al interpretarii pesimiste a istoriei", o
expresie - putem adauga noi - a viziunii despre lume a lui Eminescu, din care
se vor desprinde atatea si atatea drumuri ale creatiei lui viitoare.
Poemul n-a fost desavarsit de autorul lui si a ramas printre postume. A fost lucrat in plina tinerete intre 1870 si 1872 si „e in adevar plin de erori de gramatica si prozodie", cum observa Calinescu, dar ce coplesitoare energie vizionara demonstreaza el la un poet abia iesit din adolescenta! Memento mori este o geniala simfonie provizorie si imperfecta, care anunta absolut spectaculos si, in acelasi timp, si absolut convingator deGnitivele cristalizari de mai tarziu.
Poemul n-a fost desavarsit de autorul lui si a ramas printre postume. A fost lucrat in plina tinerete intre 1870 si 1872 si „e in adevar plin de erori de gramatica si prozodie", cum observa Calinescu, dar ce coplesitoare energie vizionara demonstreaza el la un poet abia iesit din adolescenta! Memento mori este o geniala simfonie provizorie si imperfecta, care anunta absolut spectaculos si, in acelasi timp, si absolut convingator deGnitivele cristalizari de mai tarziu.
Solutia careului:Memento mori 4
1
Z
|
2
A
|
3
M
|
4
O
|
5
L
|
6
X
|
7
E
|
8
|
9
A
|
10
D
|
11
A
|
12
M
|
2
A
|
P
|
A
|
R
|
E
|
C
|
U
|
R
|
A
|
T
|
E
|
|
3
P
|
U
|
R
|
A
|
P
|
O
|
M
|
R
|
I
|
S
|
||
4
A
|
C
|
E
|
S
|
T
|
A
|
A
|
D
|
U
|
N
|
E
|
|
5
D
|
A
|
A
|
O
|
S
|
A
|
N
|
D
|
I
|
T
|
||
6
A
|
T
|
I
|
T
|
A
|
N
|
I
|
R
|
E
|
A
|
||
7
|
P
|
A
|
D
|
U
|
R
|
I
|
V
|
E
|
S
|
T
|
|
8
A
|
O
|
E
|
L
|
E
|
I
|
I
|
C
|
U
|
|||
9
F
|
I
|
R
|
E
|
L
|
E
|
N
|
E
|
S
|
N
|
||
10
L
|
E
|
U
|
L
|
E
|
N
|
T
|
T
|
O
|
C
|
||
11 A
|
N
|
T
|
I
|
C
|
A
|
R
|
F
|
E
|
L
|
E
|
|
12
T
|
E
|
A
|
T
|
R
|
U
|
A
|
R
|
A
|
T
|
A
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu